Sfaturi

Lemon Car – Cât de folosită este o mașină rulată?

Postat de 26 februarie 2021

lemon-car

 

Cât de folosită este o mașină rulată?

Unele mașini sunt stoarse ca o lămâie și apoi vândute.

Această noțiune de mașină stoarsă de orice este valoros este des folosită în SUA și începe să fie folosită și identificată ca atare și în Europa. Așadar dacă vrei să cumperi o mașină în următorii ani este bine să știi aceste noțiuni de bază.

În SUA, o mașina lămâie este una care aduce numai probleme viitorului proprietar. Aceste mașini vin după accidente, inundații, vânzări repetate cu posibile probleme în acte … În general, mașinile au trecut prin situații care ar putea să le reducă valoarea semnificativ.

De unde provine termenul și de ce se potrivește atât de bine pe piața românească a vehiculelor second-hand?

Istoric termen

O lămâie – „ Lemon car” este o mașină cu un istoric neplăcut în aceste cazuri , iar vânzătorul va face tot posibilul pentru a vă ține departe de a afla adevărul. Dacă ați cumpărat o mașină second-hand vreodată, atunci vă amintiți cu siguranță cât de atent trebuie să fiți și ce stres presupune această luptă permanentă pentru a afla adevărul. În România, nu avem un nume special pentru aceste mașini „lămâi” ci le denumim generic mașini cu probleme. De aici și ideea autoDNA de a educa cumpărătorii amatori deoarece este un mod foarte bun de a prezenta mecanismele atât de frecvente pe piață mașinilor second-hand, dar și de a pregăti cumpărătorii să rămână atenți.

Prune (piersici) vs lămâi

Mașinile defecte au fost numite lămâi de la celebra campanie publicitară Volkswagen din anii 1950, menită să facă VW Beetle popular pe piața americană. La prima vedere, mașina nu avea nicio șansă să reușească: era exact opusul ofertei de pe piață. Anii ’50 au fost anii motoarelor mari tip  V8 iar nimic din Beetle nu era atât de masiv.

Tehnica americană era văzută ca fiind cea mai bun dar, schimbarea a venit în 1957, când Rusia a lansat Sputnik – primul satelit, schimbând astfel echilibrul puterii în spațiu.

Clienții se uitau șocați la primele mașini germane Beetle oferite de dealerii americani. La urma urmei, amintirea celui de-al doilea război mondial era încă proaspătă.

Prin comparație cu mașinile musculoase americane Beetle parea o mașină defectă, plăcută vederii, dar slabă prin comparație cu frații americani. Astfel,  termenul „lămâie” a fost folosit în mod popular pentru a descrie acest autovehicul. Mai târziu, acest cuvânt a ajuns să caracterizeze și să se identifice cu mașinile defecte – „Lemon car”.

 

Volkswagen nu avea mulți bani de investit în marketing, dar a avut o idee inteligentă. Datorită campaniei sale de publicitate excelente, Beetle a devenit rapid popular în SUA. Acesta a fost doar începutul pentru că în anii ’60, mașina a fost prima alegere pentru un număr mare de hipioți împreună cu bunica transporterului de astăzi. Și nu au fost singurii cumpărători!

VW Beetle

O reclamă Volkswagen din anii 50 în care, pentru prima dată, un vehicul a fost numit „lămâie” în cultura pop. Sursa: Adweek

Volkswagen Beetle – Mașina lămâie

Termenul ”Lămâie”, popular deja, a fost adoptat într-una din reclamele Beetle. În imagine, cea mai mare parte a spațiului a fost ocupată de o fotografie a acestui model , de un titlu simplu: Lămâie (literalmente: lămâie).
Explicația de sub titlu preciza că mașina nu a fost expediată în SUA (la vremea respectivă, Volkswagen fabrica doar în Germania) deoarece a fost descoperit un defect la acesta la ieșirea de pe linia de producție. Până când defecțiunea nu va fi eliminată, mașina nu va părăsi linia de producție. Motto-ul era: “We pluck the lemons; you get the plums.”- „Culegem lămâile; primești prunele. ”. Vom găsi fiecare cel mai mic defect, astfel încât să puteți obține cel mai bun produs posibil.

Este important să ne amintim contextul în care a apărut această reclamă publicitară: piața auto din SUA nu oferea autoturisme importate. Practic tot ce puteai cumpăra era fabricat în America. Mașinile japoneze vor ajunge pe piață doar 20 de ani mai târziu.
Nu a existat nicio concurență care să-i oblige pe producători să depună un efort suplimentar și, ca urmare, unele mașini au avut defecte. În timp, termenul „lămâie” a fost adoptat și de piața mașinilor second-hand.

O piață perfectă pentru lămâi și mult mai proastă pentru prune

De ce ar trebui ca un vehicul să fie ca o lămâie? O lămâie arată și miroase grozav; trebuie s-o încerci pentru a vedea că este acră în interior. Același lucru este valabil și pentru o mașină „lămâie”. La fel ca pe fruct, o puteți cumpăra, puteți scoate cât mai mult din ea și apoi o puteți vinde.

Conceptul de vehicul care este o lămâie a fost analizat mai detaliat de economistul american George Arthur Akerlof, care a câștigat ulterior Premiul Nobel pentru Științe Economice din 2001. În articolul său din 1970, intitulat „Piața lămâilor: incertitudinea calității și mecanismul pieței” , Akerlof a demonstrat consecințele cumpărătorilor care nu știu cum să facă diferența dintr-o lămâie și o mașină de calitate. El a descris mecanismul în care necunoașterea cumpărătorului vine împreună cu o conștientizare deplină a vânzătorului. Akerlof a numit acest lucru asimetria informațiilor. Cumpărătorul știe că este posibil să cumpere o lămâie: drăguță pe exterior, cu probleme pe interior. Știe că este posibil să nu poată face diferența.

Prin urmare, nu vor fi dispuși să cumpere o mașină la un preț care să fie adecvat stării sale reale. Acest lucru creează presiune pentru a reduce prețurile în general. La rândul său, acest lucru îi îndepărtează de piață pe vânzătorii de vehicule de bună calitate („prune” din anunțul VW Beetle). La ce duce totul?

Piața este dominată de lămâi.

Dacă aveți o prună (sau o piersică, așa cum Akerlof ar numi o mașină bună), nu veți dori să o vindeți sau nu o să o puteți vinde la un preț corect. O veți păstra și o veți folosi. Alternativ, o puteți vinde în afara canalelor publice de vânzare a mașinilor; familia sau prietenii sunt mai predispuși să plătească un preț rezonabil pentru mașina despre care știți amândoi că merită. Într-o situație ca aceasta, Akerlof a susținut că piața nu funcționează într-un mod eficient.

Numărul tranzacțiilor de pe care beneficiază atât cumpărătorul, cât și vânzătorul este neglijabil. Piața este dominată de lămâi, iar riscul crescut de a cumpăra una are un efect negativ asupra prețurilor în general, ale vehiculelor, indiferent dacă sunt prune sau lămâi. Sună familiar, nu? Chiar dacă Akerlof a observat fenomenul în SUA în urmă cu 51 de ani, piața auto din Romania este acum exact în acel pas.

Lămâile sunt o problemă foarte frecventă. Ce înseamnă, practic? În cel mai rău caz, cumpărătorul revinde, fără să știe, vehiculul defect în continuare sau rămâne blocat cu el, deoarece nu este dorit de nimeni altcineva. O ofertă este listată și enumeră toate caracteristicile mașinii (sau în ce crede cumpărătorul recent); viitorul potențial cumpărător îl verifică, află că este o înșelătorie și mașina rămâne nevândută.

Arta de a face diferența dintre prune, piersici și lămâi sau piața matură a vehiculelor second-hand din România

Cum se neutralizează asimetria informațiilor dintre cumpărător și vânzător? Akerlof a sugerat câteva soluții, cum ar fi o garanție. Dacă vânzătorul este dispus să ofere orice fel de garanție, atunci înseamnă că vehiculul nu este o lămâie. Din 1971, când a fost publicată celebra lucrare a lui Akerlof, a apărut o nouă soluție care ajută deja la maturizarea pieței vehiculelor second-hand. Ceea ce ar fi considerat science-fiction în anii 70 este acum folosit în mod obișnuit.

Această soluție este accesul la baze de date precum NMVTIS, Carfax sau Autocheck, care sunt foarte populare în SUA. Informațiile enumerate în rapoartele lor sporesc mult transparența istoricului vehiculului; cei care importă vehicule din SUA în Romania știu cât de multe puteți afla dintr-un raport de istoric. Ce putem face atunci când cumpărăm o mașină pe piața europeană?

Detaliile istoricului vehiculului sunt colectate de o serie de servicii specializate, cum ar fi autoDNA.
Mulți încă nu știu, dar DA, poți afla detalii despre istoricul unei mașini second-hand printr-o simplă interogare a unei baze de date. Poți afla detalii despre țările în care a fost înmatriculată, eventuale accidente în care a fost implicată sau alte informații care să de ajute să iei decizia corectă de a o cumpăra sau nu. Nu trebuie să cumperi numai de la prieteni, chiar dacă nu au de vânzare ce ți-ai dori tu, dar nici nu trebuie să te lași păcălit de samsari.

Ce părere au șoferii români despre cumpărarea unei mașini second-hand? Sunt gata să plătească mai mult pentru o mașină a cărei istoric este bine verificată?

Sunt dispuși să plătească mai mult pentru o mașină cu garanție? Sunt pregătiți dealerii de mașini SH să ofere o garanție reală?

În curând vom publica un nou articol care va arăta de ce „Nu mai este o loterie să cumperi o mașină la mâna a doua”.

Sume de comentarii: 1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.