Verificarea istoricului unui vehicul este cel mai important lucru pe care trebuie sa-l faci inainte de a cumpara un autovehicul rulat. Daca nu faci asta, poti sfarsi prin a plati un pret prea mare. Tine minte, poate fi foarte scump sa repari defecte ascunse.
Vezi mai jos cele mai importante elemente la care trebuie sa fii atent cand cumperi o masina rulata.
Serie de sasiu VIN
Cunoscuta si ca numarul caroseriei, seria de sasiu este numar unic de identificare a masinii, din 17 caractere (VIN - Numar de Identificare a Vehiculului). Decodand seria de sasiu, poti afla anul de fabricatie a modelului, tipul caroseriei si chiar echiparea initiala a masinii. De aceea ar trebui sa ceri mereu vanzatorului seria de saiu a masinii pe care vrei s-o cumperi. Decodeaza seria de sasiu si compar-o cu informatia furnizata de vanzator.

Dotari
Comparand dotarile actuale ale masinii cu echiparea initiale te poate ajuta sa afli daca a avut vreun accident. Repararea unui vehicul care a fost grav avariat este costisitoare; vanzatorii vor incerca de multe ori sa faca economii prin inlocuirea echipamentului original cu echivalentele sale mai ieftine, ale caror specificatii sunt diferite. Acesta este motivul pentru care atunci cand cumperi o masina la mana a doua, ar trebui sa verifici intotdeauna culoarea de tapiterie, vopseaua si luneta, culoarea unor elemente precum dispozitivele de protectie, amortizoarele, oglinzi, manere, etc., precum si daca oglinzile sunt incalzite si pliabile, daca masina are incalzire parbriz fata și spate, cate air bag-uri are si chiar daca geamurile sunt electrice. Nu uita de extra optiunile aparent neimportante, cum ar fi tipul de sisteme de navigatie și audio.
Daca acestea sunt deteriorate ca urmare a unui accident, vor fi cel mai probabil inlocuite cu piese neoriginale sau la mana a doua luate de la un model diferit si vor avea specificatii diferite.

Baza de date masini furate
Verifica bazele de date de vehicule furate pentru a te asigura ca este legal sa achizitionezi vehiculul. In cazul in care documentele sunt autentice si vehiculul este legal, poti fi sigur ca nu a fost furat si nu este inclus in nicio baza de date de vehicule furate. Cumpararea sau detinerea unui automobil furat te poate costa foarte mult; nu numai ca nu ai putea sa-l pastrezi, dar nici nu ti-ai primi banii inapoi.

Modificarea kilometrajului
Modificarea kilometrajului este o practica comuna in multe tari,
nu doar in Romania.
In Germania se estimeaza ca 30% din masinile rulate au
kilometrajul dat inapoi.
Nu
avem astfel de date disponibile in Romania , dar practica poate fi
si mai frecventa decat in
Germania. Nu e greu de explicat de ce atat de multe masini sunt
vandute in acest mod; cu cat
mai
multi kilometri are, cu atat este mai mic pretul si masina se
vinde mult mai greu. De fapt,
in
cazul anumitor masini importate, kilometrajul poate fi dat inapoi
de doua
ori:
prima data in strainatate, apoi, din nou, in Romania. autoDNA
aduna informatii despre
kilometrajsi daca acestea sunt dispnibile, sunt
adaugate in raport.

Istoric daune partiale si istoric daune totale
Este cel mai simplu (si ieftin) sa cumperi vehicule accidentate si grav avariate. Cele mai multe dintre ele sunt importate din Germania si Tarile de Jos, dar numarul de vehiculelor grav avariate aduse in Romania creste, ca si numarul de vehicule inmatriculate in Romania. Deoarece vehiculele grav avariate sunt o modalitate usoara de a face bani, acestea sunt populare printre dealerii profesionisti de masini second-hand. Acesta este motivul pentru care ar trebui sa verificati daca autoDNA prezinta orice informatie cu privire la daune atunci cand introduceți seria de sasiu a vehiculului pe care doriti sa-l cumparați.

Garanții fiscale
Garanțiile fiscale sunt utilizate de administrația publică pentru a aplica impozitele datorate, contribuțiile la asigurările sociale sau amenzile. De asemenea, împovărează mașina atunci când proprietatea este transferată unei persoane care nu are restanțe fiscale. Prin urmare, este foarte important pentru cumpărătorul unei mașini second-hand dacă o anumită mașină are sau nu garanții fiscale.

Utilizarea vehicul
Vehiculele care au fost folosite ca taxi vor fi parcurs 400-500,000 km. Comparativ cu vehiculele detinute de persoane fizice din acelasi an de model, kilometrajul lor va fi de cel putin doua ori mai mare. Vehiculele in leasing si cele de flote sunt mult mai usor de verificat. Majoritatea sunt vandute de firme de leasing care nu vor ascunde istoricul vehiculului de cumparator. Cand vine vorba de starea tehnica a autovehiculului, insa, nu poti fi sigur pana cand nu verifici. Unele dintre aceste masini vor fi fost avariate sau descompletate in mod intentionat in timp ce altele vor fi in stare perfecta. Acelasi lucru este valabil pentru masinile detinute de companii de inchiriere de masini; nu exista nicio regula atunci cand vine vorba de starea lor tehnica. Cu toate acestea, judecand dupa numarul de persoane care au inchiriat si condus aceste vehicule de-a lungul anilor, fiecare persoana dupa abilitatile si experienta sa, va puteti imagina ca starea acestor masini nu este prea buna.

Poze vehicul
Atunci cand cumperi o masina second-hand, este bine sa te uiti la fotografiile sale anterioare, daca acestea sunt disponibile. Poate nu stii ca masina pe care vrei s-o cumperi a avut accidente sau coliziuni, dar in fotografii poti vedea orice reparatii și modificari; compara-le cu cele are vanzatorului si poti observa cu usurinta orice discrepante.
Daca sunt mai multe poze disponibile si acestea au fost facute in perioade diferite, acest lucru poate sugera ca masina a fost pusa in vanzare de mai multe ori, de catre acelasi proprietar sau de catre proprietari diferiti.
