Sfaturi

70% dintre clienții de mașini SH din Polonia declară că au fost păcăliți

Postat de 22 martie 2021


Colegii noștri de la autoDNA Polonia, cu sprijinul companiei SW Research, au pregătit un studiu cu privire la transparența pieței auto. Analizează comportamentul vânzătorilor, al clienților, relația dintre aceștia, dar subliniază și o serie de concepte cum este cel de ”mașină lâmâie”, pe care vi l-am prezentat aici.

Am ales să prezentăm și noi rezultatele acestui studiu, pentru că mare parte dintre concluziile sale se aplică și realității pieței din România. Poate de unele dintre ele erați conștienți (relația complicată dintre vânzători și cumpărători, lipsa de transparență din tranzacții), dar poate unele sunt informații noi care vă ajută (cum este aceea că puteți verifica oricând istoricul unei mașini second hand)

Studiul arată că, în Polonia:

  • 70% dintre cumpărători consideră că au fost manipulați, sau chiar păcăliți de cel care a vrut să le vândă o mașină second hand;
  • 12% dintre șoferii polonezi au dat peste o ofertă cu o serie de sașiu falsă sau incorectă;
  • 18% dintre cei care căutau o mașină online au întâmpinat dificultăți când au vrut să obțină seria de șasiu de la vânzători.

Vi se pare că aceste concluzii sunt departe de realitatea ”mioritică”?
Se pare că soluția este simplă și este formată din 17 cifre: seria de șasiu.
Seria de șasiu este număr unic pentru fiecare vehicul; este ca ADN-ul uman.

SW Research subliniază că studiile arată că importanța seriei de șasiu ca informație esențială nu este suficient cunoscută.
O verificare corectă a seriei de șasiu, într-o bază cu suficiente informații, face să nu poți fi manipulat de vânzător. Deții informația, iar informația este puterea.

Misiunea autoDNA este să te ajute să dobândești această putere a informației. În legătură cu mașina pe care intenționezi să o cumperi.
Rapoartele noastre îi ajută și pe dealerii de mașini second-hand. Validându-și ofertele cu ajutorul rapoartelor autoDNA, cresc valoarea reziduală a vehiculelor cu istoricul verificat.

Fiecare cumpărător poate accesa gratuit raportul istoric vehicul al Registrului Auto Român.
Website-ul conține date referitoare la vehiculele înmatriculate în Romania.

Cel mai des însă, ne orientăm către o mașină second hand care nu are întregul istoric în România.

Prin raportul autoDNA, obțineți informații despre vehicule din anumite țări europene. Cum ar fi Germania, Franța, Belgia, Olanda și Suedia, precum și din SUA și Canada. Dacă sunteți în căutarea unor informații mai extinse: istoricului avariilor, fotografii din istoric ale vehiculului sau înregistrări are citirilor de kilometrii, vă încurajăm să vedeți ce rapoarte despre istoricul vehiculelor avem disponibile la autoDNA.

Sfaturi

Lemon Car – Cât de folosită este o mașină rulată?

Postat de 26 februarie 2021

lemon-car

 

Cât de folosită este o mașină rulată?

Unele mașini sunt stoarse ca o lămâie și apoi vândute.

Această noțiune de mașină stoarsă de orice este valoros este des folosită în SUA și începe să fie folosită și identificată ca atare și în Europa. Așadar dacă vrei să cumperi o mașină în următorii ani este bine să știi aceste noțiuni de bază.

În SUA, o mașina lămâie este una care aduce numai probleme viitorului proprietar. Aceste mașini vin după accidente, inundații, vânzări repetate cu posibile probleme în acte … În general, mașinile au trecut prin situații care ar putea să le reducă valoarea semnificativ.

De unde provine termenul și de ce se potrivește atât de bine pe piața românească a vehiculelor second-hand?

Istoric termen

O lămâie – „ Lemon car” este o mașină cu un istoric neplăcut în aceste cazuri , iar vânzătorul va face tot posibilul pentru a vă ține departe de a afla adevărul. Dacă ați cumpărat o mașină second-hand vreodată, atunci vă amintiți cu siguranță cât de atent trebuie să fiți și ce stres presupune această luptă permanentă pentru a afla adevărul. În România, nu avem un nume special pentru aceste mașini „lămâi” ci le denumim generic mașini cu probleme. De aici și ideea autoDNA de a educa cumpărătorii amatori deoarece este un mod foarte bun de a prezenta mecanismele atât de frecvente pe piață mașinilor second-hand, dar și de a pregăti cumpărătorii să rămână atenți.

Prune (piersici) vs lămâi

Mașinile defecte au fost numite lămâi de la celebra campanie publicitară Volkswagen din anii 1950, menită să facă VW Beetle popular pe piața americană. La prima vedere, mașina nu avea nicio șansă să reușească: era exact opusul ofertei de pe piață. Anii ’50 au fost anii motoarelor mari tip  V8 iar nimic din Beetle nu era atât de masiv.

Tehnica americană era văzută ca fiind cea mai bun dar, schimbarea a venit în 1957, când Rusia a lansat Sputnik – primul satelit, schimbând astfel echilibrul puterii în spațiu.

Clienții se uitau șocați la primele mașini germane Beetle oferite de dealerii americani. La urma urmei, amintirea celui de-al doilea război mondial era încă proaspătă.

Prin comparație cu mașinile musculoase americane Beetle parea o mașină defectă, plăcută vederii, dar slabă prin comparație cu frații americani. Astfel,  termenul „lămâie” a fost folosit în mod popular pentru a descrie acest autovehicul. Mai târziu, acest cuvânt a ajuns să caracterizeze și să se identifice cu mașinile defecte – „Lemon car”.

 

Volkswagen nu avea mulți bani de investit în marketing, dar a avut o idee inteligentă. Datorită campaniei sale de publicitate excelente, Beetle a devenit rapid popular în SUA. Acesta a fost doar începutul pentru că în anii ’60, mașina a fost prima alegere pentru un număr mare de hipioți împreună cu bunica transporterului de astăzi. Și nu au fost singurii cumpărători!

VW Beetle

O reclamă Volkswagen din anii 50 în care, pentru prima dată, un vehicul a fost numit „lămâie” în cultura pop. Sursa: Adweek

Volkswagen Beetle – Mașina lămâie

Termenul ”Lămâie”, popular deja, a fost adoptat într-una din reclamele Beetle. În imagine, cea mai mare parte a spațiului a fost ocupată de o fotografie a acestui model , de un titlu simplu: Lămâie (literalmente: lămâie).
Explicația de sub titlu preciza că mașina nu a fost expediată în SUA (la vremea respectivă, Volkswagen fabrica doar în Germania) deoarece a fost descoperit un defect la acesta la ieșirea de pe linia de producție. Până când defecțiunea nu va fi eliminată, mașina nu va părăsi linia de producție. Motto-ul era: “We pluck the lemons; you get the plums.”- „Culegem lămâile; primești prunele. ”. Vom găsi fiecare cel mai mic defect, astfel încât să puteți obține cel mai bun produs posibil.

Este important să ne amintim contextul în care a apărut această reclamă publicitară: piața auto din SUA nu oferea autoturisme importate. Practic tot ce puteai cumpăra era fabricat în America. Mașinile japoneze vor ajunge pe piață doar 20 de ani mai târziu.
Nu a existat nicio concurență care să-i oblige pe producători să depună un efort suplimentar și, ca urmare, unele mașini au avut defecte. În timp, termenul „lămâie” a fost adoptat și de piața mașinilor second-hand.

O piață perfectă pentru lămâi și mult mai proastă pentru prune

De ce ar trebui ca un vehicul să fie ca o lămâie? O lămâie arată și miroase grozav; trebuie s-o încerci pentru a vedea că este acră în interior. Același lucru este valabil și pentru o mașină „lămâie”. La fel ca pe fruct, o puteți cumpăra, puteți scoate cât mai mult din ea și apoi o puteți vinde.

Conceptul de vehicul care este o lămâie a fost analizat mai detaliat de economistul american George Arthur Akerlof, care a câștigat ulterior Premiul Nobel pentru Științe Economice din 2001. În articolul său din 1970, intitulat „Piața lămâilor: incertitudinea calității și mecanismul pieței” , Akerlof a demonstrat consecințele cumpărătorilor care nu știu cum să facă diferența dintr-o lămâie și o mașină de calitate. El a descris mecanismul în care necunoașterea cumpărătorului vine împreună cu o conștientizare deplină a vânzătorului. Akerlof a numit acest lucru asimetria informațiilor. Cumpărătorul știe că este posibil să cumpere o lămâie: drăguță pe exterior, cu probleme pe interior. Știe că este posibil să nu poată face diferența.

Prin urmare, nu vor fi dispuși să cumpere o mașină la un preț care să fie adecvat stării sale reale. Acest lucru creează presiune pentru a reduce prețurile în general. La rândul său, acest lucru îi îndepărtează de piață pe vânzătorii de vehicule de bună calitate („prune” din anunțul VW Beetle). La ce duce totul?

Piața este dominată de lămâi.

Dacă aveți o prună (sau o piersică, așa cum Akerlof ar numi o mașină bună), nu veți dori să o vindeți sau nu o să o puteți vinde la un preț corect. O veți păstra și o veți folosi. Alternativ, o puteți vinde în afara canalelor publice de vânzare a mașinilor; familia sau prietenii sunt mai predispuși să plătească un preț rezonabil pentru mașina despre care știți amândoi că merită. Într-o situație ca aceasta, Akerlof a susținut că piața nu funcționează într-un mod eficient.

Numărul tranzacțiilor de pe care beneficiază atât cumpărătorul, cât și vânzătorul este neglijabil. Piața este dominată de lămâi, iar riscul crescut de a cumpăra una are un efect negativ asupra prețurilor în general, ale vehiculelor, indiferent dacă sunt prune sau lămâi. Sună familiar, nu? Chiar dacă Akerlof a observat fenomenul în SUA în urmă cu 51 de ani, piața auto din Romania este acum exact în acel pas.

Lămâile sunt o problemă foarte frecventă. Ce înseamnă, practic? În cel mai rău caz, cumpărătorul revinde, fără să știe, vehiculul defect în continuare sau rămâne blocat cu el, deoarece nu este dorit de nimeni altcineva. O ofertă este listată și enumeră toate caracteristicile mașinii (sau în ce crede cumpărătorul recent); viitorul potențial cumpărător îl verifică, află că este o înșelătorie și mașina rămâne nevândută.

Arta de a face diferența dintre prune, piersici și lămâi sau piața matură a vehiculelor second-hand din România

Cum se neutralizează asimetria informațiilor dintre cumpărător și vânzător? Akerlof a sugerat câteva soluții, cum ar fi o garanție. Dacă vânzătorul este dispus să ofere orice fel de garanție, atunci înseamnă că vehiculul nu este o lămâie. Din 1971, când a fost publicată celebra lucrare a lui Akerlof, a apărut o nouă soluție care ajută deja la maturizarea pieței vehiculelor second-hand. Ceea ce ar fi considerat science-fiction în anii 70 este acum folosit în mod obișnuit.

Această soluție este accesul la baze de date precum NMVTIS, Carfax sau Autocheck, care sunt foarte populare în SUA. Informațiile enumerate în rapoartele lor sporesc mult transparența istoricului vehiculului; cei care importă vehicule din SUA în Romania știu cât de multe puteți afla dintr-un raport de istoric. Ce putem face atunci când cumpărăm o mașină pe piața europeană?

Detaliile istoricului vehiculului sunt colectate de o serie de servicii specializate, cum ar fi autoDNA.
Mulți încă nu știu, dar DA, poți afla detalii despre istoricul unei mașini second-hand printr-o simplă interogare a unei baze de date. Poți afla detalii despre țările în care a fost înmatriculată, eventuale accidente în care a fost implicată sau alte informații care să de ajute să iei decizia corectă de a o cumpăra sau nu. Nu trebuie să cumperi numai de la prieteni, chiar dacă nu au de vânzare ce ți-ai dori tu, dar nici nu trebuie să te lași păcălit de samsari.

Ce părere au șoferii români despre cumpărarea unei mașini second-hand? Sunt gata să plătească mai mult pentru o mașină a cărei istoric este bine verificată?

Sunt dispuși să plătească mai mult pentru o mașină cu garanție? Sunt pregătiți dealerii de mașini SH să ofere o garanție reală?

În curând vom publica un nou articol care va arăta de ce „Nu mai este o loterie să cumperi o mașină la mâna a doua”.

Sfaturi

Măsurarea grosimii stratului de vopsea. Cum te poate ajuta?

Postat de 2 februarie 2021

Masurarea grosimii stratului de vopsea. Ce inseamna, cum te poate ajuta.

Cursa achiziției unei mașini second-hand este o luptă continuă între dorință, preț și încercarea de a nu fi păcălit de vânzător. Uneori este o luptă inegală, pentru ca tu ești un cumpărător amator, care face asta o dată la 3 ani și te lupți cu un vânzător profesionist, care face asta de două ori pe zi.

Pentru a avea șansa unei lupte cu forțe cât de cât egale, ai nevoie de ajutor – de instrumente care sa te ajute. Dacă dorința ține de tine iar prețul necesită informare și aptitudini de negociere, noi ne oprim astăzi asupra parții tehnice și anume la un element important în încercarea ta de a nu fi păcălit de vânzător.

Verificarea grosimii stratului de vopsea este o privire în istoria mașinii. Te ajută să identifici elemente de caroserie schimbate sau reparate. Este o informație foarte utilă, pe care nu o luăm în considerare dacă nu facem această măsurătoare.

Verificarea mașinilor second-hand se poate face în patru moduri:

-online (istoric daune și kilometri),
-reprezentanțe auto (istoric service),
-ateliere service independente și mecanici independenți care se deplasează unde se află mașina vizata de client.

Cea din urmă verificare poate conține și măsurarea grosimii stratului de vopsea, care este un element edificator dacă dorim să verificăm starea caroserie.

Dacă ești primul proprietar al mașinii sau istoricul acesteia îți este pe deplin cunoscut, informațiile despre accidentele suferite de mașină nu sunt noutăți. Dar dacă vrei să cumperi o mașină rulată sau ai cumpărat-o fără să faci în prealabil o verificare a istoricului de accidente este recomandabil să o faci ca să știi ce probleme pot apărea și, astfel, să remediezi deficiențele existente.

Raportul autoDNA te poate ajuta să obții informații despre zonele în care mașina a fost lovita, iar folosirea unui tester de măsurare a grosimii stratului de vopsea te poate ajuta să identifici mărimea zonelor avariate, dar și calitatea reparației.

Cum poți măsura grosimea stratului de vopsea?

  1. Dacă stratul de vopsea pe elementul indicat de este relativ mic și constant, dar diferita de restul elementelor învecinate, înseamnă că acel element este nou și a fost vopsit.
  2. Dacă stratul de vopsea este mult mai gros decât pe restul mașinii, dar uniform, înseamnă că poți avea un element de caroserie second-hand demontat de pe o alta mașină și revopsit.
  3. Dacă stratul de vopsea este sensibil mai gros decât pe elementele de caroserie învecinate și în unele zone grosimea crește de 2 sau de 3 ori, înseamnă că în acele zone elementul de caroserie a fost reparat, îndreptat și folosit kit pentru uniformizarea suprafeței. Aici avem un element reparat, iar dacă grosimea nu este foarte mare, atunci poți spune că este o reparație de calitate.
  4. Dacă stratul de vopsea este sensibil mai gros decât pe elementele de caroserie învecinate și în unele zone grosimea crește cu mai mult de 4-5 ori grosimea stratului de vopsea, adică de la microni se ajunge la aproape 1 mm sau chiar mai mult, înseamnă că în acele zone elementul de caroserie a fost reparat, dar reparația este de proastă calitate pentru că există foarte mult kit. Acest surplus de kit are un risc de a se desprinde în timp, dar, mai mult de atât, indică o stare generală proastă a mașinii. Poate nu este singura reparație de proastă calitate a acestei mașini, dar aceasta a putut fi descoperită.

CONCLUZIE

Raportul autoDNA este un furnizor de informații pe care ulterior trebuie să le verifici cu instrumente specifice sau la mecanici autorizați.
Măsurarea grosimii stratului de vopsea este unul dintre cele mai simple teste, mai puțin subiective și care oferă un rezultat garantat imediat!

Vă sfătuim să nu ratați această etapă în verificarea unei mașini!

Black Friday 2020

Postat de 20 noiembrie 2020

black-friday-2020

Primiți un cod special de reducere -40% pentru Rapoartele privind istoricul vehiculelor.

Promoția este valabilă între 27.11.2020 și 30.11.2020

Codul de reduceri va fi publicat pe site-ul nostru în data: 27.11.2020

Cum se utilizează codul?

1. Introduceți numărul VIN în site-ul autoDNA.ro.

2. Pe site, la informații disponibile, selectați rapoartele care vă interesează. Amintiți-vă că reducerea de 40% este destinată tuturor rapoartelor de istoric a vehiculelor din coșul de cumpăraturi.

3. Introduceți e-mail-ul, parola și acceptați termenii și condițiile codurilor de discount.

4. În timpul selecției metodei de plată faceți click pe “Aveți cod de reducere?” Și completați câmpul respectiv cu codul de discount. Plata pentru rapoartele istoricului vehiculelor va fi redusă cu 40%.

Stiri

În septembrie, piața auto din România a crescut cu 73%, comparativ cu luna similară a anului trecut

Postat de 14 octombrie 2020

Sursă infomație: APIA

Pentru prima dată în acest an, observăm în luna septembrie o creștere (chiar semnificativă) a înmatricularilor de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse si autobuze), comparativ cu luna similară a anului trecut (+72,8%).

Cu toate acestea, datorită contracției de până acum a pieței, pe ansamblul celor 9 luni din 2020, se înregistrează o scădere generală de 32,3%.

In ceea ce privește achizițiile de autoturisme noi în UE, este relevantă situația din țările Europei de Vest (acoperă peste 90% din piața auto europeană) unde, în luna septembrie, s-a înregistrat un volum relativ similar (+0,1%) cu cel din aceeași lună a anului 2019.

Ca toate acestea, după primele 9 luni din 2020, pe ansamblul acestui grup de țări, se înregistrează o evoluție generală negativă (-29,5%) comparativ cu aceeași perioadă din 2019 (sursa: LMC Automotive www.lmc-auto.com).

Dacia în topul vânzărilor de mașini noi

Dacia conduce în topul vânzărilor de mașini noi, cu peste 26 de mii unități comercializare, urmată de Skoda, Volkswagen și Renault.

Dacia conduce și în topul celor mai comercializate modele. Logan este pe primul loc (dar în scădere cu 39,8%, comparativ cu anul trecut), urmată de Dacia Sandero cu 6.475 unități (-0,6%), Dacia Duster, 6.019 unități (-26,9%), Renault Clio, 2.747 unități (-37,1%) și Skoda Octavia, 2.241 unități (-40,3%).

Mai multe detalii: Comunicat de presă APIA

În pandemie ai nevoie de mașină personală. Oare nu e mai potrivită una second hand?

Identificarea cauzelor exacte care au dus la această creștere nu este ușoară. Ne putem gândi însă că un trend similar se reflectă și în vânzarea de mașini second hand.

Un motiv ușor de înțeles este nevoia de mașină personală, care se simte acum mai mult ca oricând. Sunt mulți cei care exclud utilizarea transportului în comun sau a taxiurilor. Cu vremea rece care deja se instalează, se elimină și opțiunea deplasării cu biciclete sau trotinete. Chiar dacă stăm mai mult în casă, nevoia de deplasare în diverse situații rămâne, iar pentru acele momente este necesară o mașină personală în care să te simți în siguranță.

Nu putem ignora amenințările economice, ceea ce pe mulți îi poate face să nu se simta confortabili cu ideea de a-și lua o mașină nouă, adăugând probabil rate noi la cheltuielile lunare. Să nu uităm însă că există o mulțime de metode prin care îți poți lua o mașină bună second hand. Iar ca să fii sigur că nu te păcălești și nu dai banii pe ceva ce nu merită, poți oricând să îi verifici istoricul prin autoDNA.ro.