Caut o masina

Merita masinile electrice sa fie cumparate?

Postat de 16 februarie 2017

Merita masinile electrice sa fie cumparate?

In prima jumatate a anului 2014, in Norvegia ay fist inregistrate 9.500 de masini electrice iar in Franta au fost 6.400. In Romania au fost inregistrate aproximativ 30 de unitati iar pana la sfarsitul anului au fost inregistrate aproximativ 90 de unitati. In anul 2015 vanzarile masinilor electrice au crescut iar in 2016 la fel. Vanzarile masinilor electrice sunt intr-o crestere lenta. Cu toate acestea, nu avem nicio sansa de a ajunge oriunde in apropierea numerelor pe care alte tari UE se pot lauda ca le au. Intrebarea este de ce Romanii nu cumpara masini electrice? Au dreptate sa sa se indoiasca de acestea sau merita incercat?

Caracteristicile unei masini electrice

Exista o multime de masini electrice de unde poti alege, chiar daca producatorii ofera in mare parte masini de oras clasa economic, cu motoare mici. Cu greu, oricare dintre ele poate parcurge mai mult de 150 de km fara reincarcare la jumatatea drumului. Exista insa o exceptie: producatorul modelelor Tesla cate promite ca bateria poate dura pana la 480 de km.

Dupa ce ati condus distanta maxima, autovehiculul trebuie sa fie incarcat. Incarcarea completa poate dura pana la jumatate de zi desi de obicei este nevoie doar de cateva ore. Incarcarea se poate face intr-o statie de incarcare sau la dimiciliu, folosind un incarcator special.

De ce masinile electrice nu sunt populare in Polonia

Exista un decalaj incredibil intre numarul de vehicule electrice cumparate in Romania si in Europa. Exista cateva motive in spatele acestui fapt, primul fiind pretul. Masinile electrice sunt destul de scumpe avand in vedere dimensiunea lor: costurile pot fi de exemplu – Nissan Leaf 22.000 Euro; BMW i3 37.000 Euro.

In al doilea rand, nu exista nicio restituire pentru achizitionarea unei masini electrice chiar daca aceasta nu garanteaza nicio emisie. Spre deosebire de alte tari Europene nu se primesc privilegii daca conduci o masina eco-friendly. Daca conduceti o masina electrica in Norvegia, parcarea este gratuita oriunde. De asemenea vi se permite utilizarea benzilor de autobuz si autostrazi gratuit.

Al treilea motiv este ca noi inca nu avem suficiente statii de incarcare. Marile orase au doar cateva astfel de locuri. Intrebarea probabil ca este – de ce s-ar investi in statii de incarcare daca in intreaga tara sunt inregistrare anual doar 100 de unitati?

Masinile electrice sunt adesea folosite de catre marile corporatii: la urma urmei, o unitate eco-friendly este un sinonim al abordarii moderne, ecologice pentru afaceri.

Masina electrica – merita a fi incercata sau nu?

Ceea ce trebuie sa stiti este ca masinile electrice pot da mult mai mult decat imbunatatirea imaginii dvs de afaceri. Se pot face economii atunci cand cumperi o masina electirca si pot compensa cu costul ei mare. Sa zicem, cumperi un Tesla – pentru 100 de km te va costa aproximativ 10 lei pe cand benzina sau motorina te poate costa in jur de 60 lei. In ceea ce priveste economia combustibilului nimic nu se compara cu un vehicul electric. Daca ati cumparat un Tesla trebuie sa stiti ca Tesla ofera o garantie pe viata de incarcare gratuita la statiile supercharger. Exista peste 500 de astfel de statii la nivel mondial; in Romania exista 5. Din acest punct de vedere, masinile electrice merita incercate cu siguranta.

Este mai mult o caracteristica ce face ca masinile electrice sa fie incomparabile cu orice altceva: modul in care se aude motorul. O masina electrica poate fi cu greu auzita sau deloc, atat in interior cat si in exterior asa ca daca va place muzica nu exista o optiune mai buna pentru tine.

Cine altcineva va beneficia cel mai mult? Cu siguranta, nu familiile cu doi sau mai multi copii, cel putin pentru un moment. Nu exista inca masini spatioase pentru a se potrivi tuturor. Cu toate acestea, este o alegere excelenta a doua masina. Acest lucru va face minuni pentru imaginea ta daca iti place sa faci acest tip de impresie.

Desigur, in cazul in care calatoriti de multe ori departe, nu vei avea rabdarea si timpul pentru a incarca o masina electrica de cateva ori pe drum. 100km este de obicei distanta maxima pe care o poti parcurge, daca nu ai un Tesla.

Ce se poate lua in considerare atunci cand cumperi o masina electrica?

Din moment ce in Romania nu sunt atat de multe masini electrice este dificil sa cumperi una la mana a doua. Cu toate acestea, de ce nu s-ar cauta in strainatate? La mana a doua sau noi, inainte de a cumpara o masina electrica, luati in considerare urmatorii factori:

  • Limita de km ce se pot face inainte de incarcare;
  • Care este prioada de incarcare si cat de departe este o statie de incarcare de casa ta;
  • Daca pretul include baterii sau se pot inchiria ( Renault vinde Zoe cu aceasta optiune ).

Masinile electrice au cu siguranta beneficiile lor dar daca sunteti un conducator auto roman, optiunea poate fi inca prea moderna pt tine. Pentru moment este mai mult un vis decat o solutie disponibila.

Sume de comentarii: 1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

  1. Alexandru Vatamanu

    nissan leaf cu baterie de 30kwh are o autonomie de 120+km pe autostrada si 170+km in oras.
    necesita un incarcator de aproximativ 5-600euro (220V/20A) care incarca bateria in aproximativ 7 ore.
    in tarile unde tariful de folosire pe timp de noapte e sensibil mai redus si incarcarea se face numai acasa, e necesar un cicuit dedicat de 220V/30A (bateria poate absorbi 6+kW in regim normal de incarcare pana la 80% capacitate). la un uzaj lunar de 1700km, sunt necesari 300kWh, care la un pret de 14 eurocenti pe kwh inseamna in jur de 42 euro pe luna. peste ocean pretul in moneda locala (US sau C$) este similar sau mai mic.
    Avantajul major al proprietarului de Nissan Leaf este pretul lunar scazut, practic inafara de energie electrica nefiind nimic altceva de platit (ocazionale verificari de lichid de frana, pneuri, frane, si cam atat, nu schimb de ulei motor sau cutie viteze)
    Dezavantajul este pretul mare de achizitie, durata de viata a bateriei (la 8 ani necesita o revizie care poate duce la schimbarea bateriei, cost curent 6500 euro) si autonomia redusa la 120-150km pe zi, cu 7 ore de reincarcare la nivel normal, 30 de ore la nivel redus sau 30 minute la nivel accelerat (curent continuu, dar numai pana la 80% capacitate a baterie).
    Personal consider ca normele europene de apreciere a autonomiei sunt exagerate si pun cumparatorul in situatia de a realiza dupa achizitie ca autonomia este mult mai mica. Nissan Leaf 2016 cu baterie de 30kWh realizeaza in functie de uzaj o autonomie reala intre 130km si 200km ( in functie de ultima rulare, pe autostrada sau in oras). Este remarcabil ca firma Nissan se retine de la a promite marea cu sarea cand vine vorba de autonomie si masina livreaza o rata de 4.8km/kWh care este foarte realista in opinia mea. Nissan lasa loc pentru o apreciere realist-optimista de 5km/kWh, considerand un rulaj urban fara utilizarea aerului climatizarii si chiar a radioului.
    Plecand de la rata de 5km/kWh, se poate observa ca masini precum Renault Zoe (baterie de 40kWh) au o autonomie realista de sub 200km pe autostrada si in jur de 300km in oras. Firma Renault confirma o autonomie de 300km, dar omite sa aunte ca cine pleaca la un drum de 300km probabil foloseste autostrada si atunci consumul marit reduce distanta la 200km. In comparatie, modelul BMW i3 cu baterie de 22kWh nu are cum sa depaseasca 100km in conditii combinate(oras+ autostrada), iar aprecierile complet exagerate ale producatorului german (250km) nu fac decat sa confuzeze si sa indeparteze potentialli cumparatori.
    Ramane marca Tesla, care intr-adevar ofera autonomie exceptionala de pana la 400km cu modelele echipate cu baterii de 80kWh si comfort la nivel de super lux- as zice eu ofera peste dublu in termeni de echipare, dar la pret triplu.
    In incheiere consider ca marca Nissan Leaf ofera ceea ce promite pentru un sofer care intelege sa foloseasca masina in limitele de autonomie. Nu vad optiuni pe piata electrica, deoarece Kia Soul si Hyunadi Ion se vand la preturi similare sau mai mari decat Leaf, iar mult asteptata Tesla Model 3 este doar o promisiune.