Ar trebui ca semnele rutiera sa fie identice in toata Uniunea Europeana?

Postat de 22 februarie 2017

Uniunea Europeana lucreaza la unificarea pentru cat mai multe aspecte ale legislatiei tarilor membre in care este posibil, pentru a facilita cooperarea intre ele. Reglementarile de trafic nu sunt o exceptie aici – s-a propus recent ca semnele de circulatie identice sa fie puse in aplicare in intreaga UE. Sa discutam avantajele si dezavantajele acestei propuneri aici.

Beneficiile semnelor rutiere identice oriunde in UE

  1. Conducerea mai facila a celor ce calatoresc pe intregul continent.

Semnele rutiere utilizate in tarile europene sunt diferite atunci cand vine vorba de imagini, culori si mesajele pe care le contin ( acestea tind sa fie scrie in limba oficiala a fiecarei tari ). Diferente pot fi cu adevarat izbitoare, de exemplu, semnele de avertizare irlandeze sunt in forma de diamant in timp ce semnele din Romania sunt triunghiulare.

Exista o serie de diferente intre semnele utilizate in tarile europene in ceea ce priveste imaginile ( ale unui automobil, tunel, tren sau pieton ) utilizate, formele de sageti si tipuri de fonturi ( semnele de autostrada ai litere albe pe fond albastru sau verde ). Aceasta este doar o fractiune din toate diferentele dar chiar si cele cateva exemple sunt suficiente pentru a arata ca sistemul este mult mai putin unificat decat ne-am dori. Acest lucru poate face ca soferul sa fie dezorientat si sunt mai multe sanse de a provoca un accident.

  1. Posibila scadere a asa-numitei „inflatie” de semne rutiere

In cazul in care sistemul semnelor rutiere este unificat in toata Uniunea Europeana, am putea avem semne mult mai putine pe kilometru – pe drumurile urbane avem acum de la 40 la aproape 80 de semne pe km! La o viteza de 50km/ora veti trece de ele intr-un minut iar acest lucru duce la imposibilitatea citirii tuturor semnelor iara daca sa zicem ca le-ai citit atunci nu ar mai exista timp pentru monitorizarea drumului in sine. In Romania, un semn rutier este adesea o alternativa convenabila pentru reparatii – de ce s-ar cheltui bani pentru reconstructia unei strazi daca se poate pune un semn de avertizare? Atunci cand se propune o noua limita de viteza, practic este garantat ca propunerea va fi acceptata. De asemenea, se intampla ca semnele rutiere temporare amplasate pe drum in timpul reparatiilor sa nu fie eliminate atunci cand reparatia este finalizata.Acest lucru te duce la abiceiul de a nu acorda o atentie egala tuturor semnelor pe care le vezi pe drum.

  1. O vizibilitate mai buna a noilor semne rutiere

In conformitate cu cercetarile recente, un semn rutier ramane pe drum intre 11-17 ani inainte de a fi inlocuit. Acest lucru este mai mult decat suficient ca vopseaua sa devina mai putin reflectorizanta sau chiar sa fie dificil de citit. In cazul in care toate semnele ar fi inlocuite, vizibilitatea lor ar fi mult mai buna.

Dezavantajele semnelor rutiere identice in Uniunea Europeana

  1. Costul foarte mare

Un nou semn rutier costa foarte mult. Acest lucru este cu siguranta o probleme pentru o municipalitate cu un buget mediu.

  1. Haos

Pe termen lung, punerea in aplicare a unui sistem unificat de semne rutiere pe intregul teritoriu al Uniunii Europene va ajuta cu siguranta soferii. In acelasi timp, insa, ei vor trebui sa se obisnuiasca cu noile semne si acest lucru poate fi dificil luand in calcul ca ei sunt obisnuiti cu alt sistem. Aceeasi modificare care ar fi utila pentru conducatorii internationali poate deveni suparatoare pentru cei locali, care ar trebui sa isi schimbe obiceiurile de conducere dupa un sistem unificat pus in aplicare.

Care sunt adevaratele intentii din spatele unificarii semnelor rutiere in intreaga Uniune Europeana?

In timp ce oficialii UE pretind ca sunt in mare parte preocupati de siguranta la volan, este usor de ghicit cine va beneficia cel mai mult in cazul in care un sistem de semne rutiere unificat este pus in aplicare. Nu numai ca producatorii vor face o avere, dar va fi, de asemenea, mult mai usor pentru producatorii de vehicule pentru a dezvolata V2I ( vehicul si infrastructura ), sisteme care permit ca masinile sa comunice cu infrastructura rutiera. Va creste siguranta in trafic? Acest lucru nu este deloc garantat. Poate ca in loc de a schimba semnele rutiere ar trebui sa facem ce fac orasele din Europa de Vest si anume sa scapam de cele mai multe dintre semne standard cum ar fi semnul depasirii vitezei de 50km/ora, prioritatea de dreapta etc. insa pana atunci avem nevoie de strazi si drumuri la standarde mai ridicate.

Este clar ca exista la fel de multe beneficii la propunerea de a unifica semnele de circulatie in intreaga Uniune Europeana dar exista si dezavantaje. Se pare ca aceasta idee nu va fi pusa in practica prea curand, deoarece este incredibil de costisitoare. Unele tari, in special acelea in curs de dezvoltare, vor fi reticente sa plateasca miliarde doar pentru a schimba semnele lor de drum.

Sume de comentarii: 0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.